Tien tips tegen de winterdip

Tien tips tegen de winterdip

tien tips tegen de winterdip

Het is januari en het stormt en regent. Het is koud, de kerstboom is weg en de vakantie is voorbij. Klinkt sombertjes hè? Gelukkig worden de dagen nu weer wat langer en gaan we de lente tegemoet! Om de laatste wintermaandjes toch nog zo fijn mogelijk door te komen, geef ik jullie tien tips tegen de winterdip. 

1. Zin om de hele dag op de bank onder een dekentje te liggen? Doe het toch maar niet. Het lijkt zo heerlijk comfy: met je onesie op de bank kruipen met een pot thee en een bak M&M’s. Maar je energielevel en humeur wordt er waarschijnlijk écht niet beter van. Wat dan wel? Ga lekker een stuk wandelen! Wanneer je dit iedere dag een half uurtje doet, zul je merken dat je je echt beter voelt dan wanneer je de hele dag binnen zit. Saai zo lopen in je eentje? Welnee, zet een muziekje op of sleur gewoon je vriendin mee naar buiten!

2. Vitamine D! Omdat we in de winter vaak met z’n allen massaal binnen blijven, bestaat de kans dat je te weinig vitamine D binnen krijgt. Het slikken van vitaminesupplementen zorgt ervoor dat je die in ieder geval netjes binnen hebt.

3. Blijf dingen ondernemen, ook als je liever op de bank voor de televisie ligt. Eerder schreef ik al een aantal tips om de winteravonden door te komen, daar kun je vast wat inspiratie uit halen!

4. Eet lekker gezond. Van mezelf weet ik dat ik in de wintermaanden veel meer trek heb in lekkere dingen. Heb jij dat ook? No worries, hoort er ook een beetje bij! Toch voelt het vaak helemaal niet fijn om er steeds aan toe te geven. Energie krijg je echt niet van een zak chips. Lekker gezond eten dus! Probeer eens wat nieuwe tussendoortjes in plaats van koek en snoep, zoals kwark met vruchten en honing, of een goed gevuld groentesoepje. Lekker!

5. Zorg dat je je ergens op kunt verheugen. Boek een weekend weg, een dagje sauna of iets anders waar je écht blij van wordt.

schaatsbaan middelburg

6. Omarm de winter! Oké, dat bedoel ik minder zweverig dan het klinkt, maar mopperen over de winter en de kou maakt je humeur niet beter. Lekker stampen door de sneeuw daarentegen wel. Of wat dacht je van het nemen van een ski- of snowboardles, of een dagje op de schaatsbaan?

7. Verzorg jezelf goed. Dit moet je natuurlijk altijd doen, maar in de winter mag dit nog best een beetje extra. Neem een fijn bad met een bruisbal, ga een keertje extra naar de kapper of laat je nagels een keer doen. Het zijn echt die kleine dingetjes die ervoor zorgen dat je je goed en zelfverzekerd voelt. Super goed voor je humeur!

8. Nu ben ik niet zo snel te overtuigen van homeopatische middelen, maar ik weet nog goed dat ik mijn nervositeit voor mijn rijexamen volledig onder controle heb gekregen door een kalmeringsmiddel van A. Vogel. Geen idee of het werkt of dat het een placebo-effect was, maar het feit dat het voor mij heeft geholpen was voor mij het belangrijkst. Ook voor de winterdip heeft A. Vogel verschillende middeltjes, bijvoorbeeld de producten met Sint-janskruid. Deze kruiden worden ook gebruikt in antidepressiva en zorgen ervoor dat je sombere stemming vermindert.

9. Ga een beetje op tijd naar bed. Ik lijk soms amper slaap nodig te hebben. Na zes uur slaap sta ik weer fris en fruitig naast mijn bedje en heb ik het gevoel dat ik de hele wereld aan kan. Uhh.. in de zomer dan. In de winter heb ik net zoveel moeite met opstaan als iedereen en ben ik ook in de middag wat sneller moe. Lekker op tijd je bedje in dus! Enneh… laat die telefoon een keertje met rust vlak voor je gaat slapen.

10. Tja, heel cliché, maar blijf sporten. Veel mensen denken dat hardlopen of wielrennen in de winter echt niet kan. Wat een watjes! Met de juiste outfit kun je ook in de winter gewoon buiten blijven sporten. Zelf draag ik bij het hardlopen een lange broek, een hemdje en een trainingsjasje. Dit is echt genoeg, je warmt vanzelf op tijdens de training.

Verder is het natuurlijk ook gewoon weer wachten tot het weer lente wordt. :)
Hebben jullie nog tips tegen een winterdip? Laat het even weten in de comments!

Liefs


2 thoughts on “Tien tips tegen de winterdip

  1. roosalink@gmail.com'Roos

    Goeie tips! Volgens mij is het inderdaad het belangrijkst dat je lekker dingen blijft doen, sporten en gezond eten. Die neiging om de hele dag onder een dekentje op de bank te liggen heb ik ook wel eens, maar of ik er nou blij van wordt.. :D

    Over dat sint janskruid: daar moet je wel mee uitkijken als je aan de pil bent want het vermindert de werking ervan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>